Адмін | Дата: Середа, 17.08.2011, 21:17 | Повідомлення # 1 |
Лейтенант
Група: Администраторы
Повідомлень: 49
Статус: Offline
| Звичай водити Козу є складовою частиною новорічних народних свят. На протязі довговікового існування він змінювався в деталях, набував своєрідних рис на різних територіях України. Соціально-економічні умови життя народу також накладали свій відбиток на зміст і характер персонажів народної вистави. Цим пояснюється наявність численних варіантів «Кози». В більшості місцевостей України, де широко побутував цей звичай (головно в лісовій та лісостеповій її частині), Козу водили, починаючи від різдвяного вечора аж до «щедрої куті», тобто до вечора напередодні Нового року. Подекуди з Козою ходили тільки ввечері під Новий рік. Оскільки «Коза» — це своєрідне театральне видовище, нижче подаємо спочатку кілька повних записів усієї вистави з описом костюмів, гриму й техніки бутафорії, а потім — варіанти пісень про Козу.
|
|
| |
Адмін | Дата: Середа, 17.08.2011, 21:18 | Повідомлення # 2 |
Лейтенант
Група: Администраторы
Повідомлень: 49
Статус: Offline
| Дійові особи: Коза, Призводитель, Міхоноша і хор парубків. Козу роблять так: беруть дубовий лучок — половину великого обруча, до одного кінця якого прикріплена дерев’яна козяча голова, а до другого — солом’яний хвіст. Від голови до хвоста протягнена міцна мотузка — поводок або супоня. На голові в Кози позолочені роги, прикрашені стрічками. Нижня щелепа з хутряною бородою рухається за допомогою мотузки й цокає. Весь лучок вигином вниз проходить з-поміж ніг парубка, що зображає Козу. Він нахиляється так, щоб голова лежала нижче козячої. Зверху по супоні парубка накривають вивернутим кожухом, в один із рукавів якого пройнята голова Кози, а другий підвертають їй під живіт. Кінець мотузки від щелепи козячої голови в руках парубка, який зображає Козу. На шию Козі прив’язують дзвоник, чіпляють червоний пасок, за який і водить її Призводитель. Міхоноша бере санчата й торбу для подарунків, і парубки гуртом ідуть по селу, від хати до хати. Спочатку, до хати заходить один із колядників і звертається до господарів: «Дозвольте Козі зайти до вас у хату поскакать». З дозволу господаря всі, за винятком Міхоноші, який з санками залишається коло воріт, заходять до хати, і починається вистава. Коза та Призводитель стають попереду, за ними розміщується хор парубків. Коза тупає, переступає з ноги на ногу. Хор співає. Станьте у ряду, я козу веду! На горі коза з козенятами. Під горою вовк з вовченятами. Ухопив вовчок козу за бочок, А вовченята — за козенята. Де не взявся заяць, почав козу лаять: — Дурная коза, нерозумная! Пішла б у лісок, Нарвала б травиці гарненький снопок І сама б їла, і діток кормила. У Михайлівці всі хлопці стрільці. Хвалились, хвалились козу устрелить. Не попали в бок, да попали в рог. Упала коза да й закричала. При цих словах Коза падає, дриґає ногою і кричить: «Ме-е-е!» Присутні кидаються до неї і ставлять на ноги. Хор продовжує. А ну, міхоноша, напни козі жили, Щоб наша коза живая була Да й поскакала. Призводитель тягне Козу за пояс, вона скаче. Як пойшов наш козел да на ножечках, Да на ножечках, на коротеньких, Да шукаючи, да питаючи Короля в полі, хазяїна в домі. Де коза туп-туп, там жита сім куп. Де коза ногою, там жито копою. Де коза рогом, там жито стогом. Де коза хвостом, там жито кустом. Підойди поближче, поклонись понижче Своєму хазяїну і хазяєчці. Коза кланяється господарю, його жінці й усім домашнім. Тим часом хор співає далі. Чим вони тебе пожаловають? Чи міркою жита, щоб коза була сита. Чи мірку й овса, зверху ковбаса. Коли того мало, то ще й кусок сала, Щоб наша коза веселая стала Да і поскакала! Господарі дають Козі, що можуть — грошей, сала, ковбаси, вівса, млинців, пирогів, паляницю. Козу і Производителя частують чаркою горілки. Одержаний дар передається Міхоноші. Парубки дякують і йдуть з Козою далі. Запис: А. Малинка у селі Землянка, Чернігівщина. А. Малинка, Сборник материалов по малорусскому фольклору, Чернигов, 1902, стор. 165—168.
|
|
| |